2010. március 14., vasárnap

Neela Bhagwat

a képen Pt Amrendra Dhaneswar, röviden: Nandu

- Welcome to India!- üdvözölt Nandu, Neelának a férje.
Nandu szintén zenész, khayal stílusban énekel, mint Neela.
- Nandu az én tanítványom,- mondta Neela- de még soha sem mondta nekem: Guruji (mester). Hát, ez érdekes, amikor a férj a feleség tanítványa, ilyent csak a kedvenc jóga könyvemben olvastam... mindenesetre rendhagyó felállás, főképp Indiában, ahol a feleség a férj szolgálója.

Kajálni mentünk, aztán Neeláék otthonába. Milyen szerényen él- gondoltam magamban- pedig mekkora mester Neela: két kis szoba, egy picike konyha és fürdőszoba.
- Most megfürödsz, és utána pihenhetsz.
- Köszi, megfürdök, de utána inkább az ének órádat nézném meg, nem aludni jöttem Indiába.
A fürdőszobában volt két csap a meleg és a hideg víznek, de csak "hideg" víz folyt, annyira volt meleg, amennyire a nap felmelegítette.
"Hogy kell itt fürödni? ": se kád, se lavor, csak egy picike kis szék és egy kisebb töltögető kanna. "Egész India-szerte ezt az öntögetős módszert használják? Hogy fogom kibírni itt több hónapig fürdés nélkül, hogy nem ülök kádba?"

Megjött a szolgáló. Picike, fekete, hosszú hajú lányka, nagy fehér fogakkal. Főzött és mosogatott, a takarítást, mosást egy másik szolga végezte. Mondtam Neelának, hogy én is segíthetek a mosogatásban, de nem engedte, mert ez a szolgáló tisztje.
Ettünk. Egyszer csak látom, hogy a szolgáló eltűnt, mintha a Föld nyelte volna el.
- Hova lett a lányka?
- Itt van, az asztal alatt eszik. Mondtam neki elégszer, egyen velünk, de nem hajlandó, így vannak nevelve, nem esznek az "urukkal" egy asztalnál.

Nandu gyakorolni ment, aztán tanítványok jöttek hozzá, aztán Neelához is.
- Hány év tanulás után mehet a tanuló színpadra?- kérdeztem Neelát.
- Ebben a klasszikus zenében tíz év tanulás, és állandó gyakorlás után léphet biztonsággal a nagyközönség elé a tanuló.- Hát, igen, ezért ilyen profik az indiai művészek.


http://neelabhagwat.tripod.com/
Raga Puriya Danashree - Neela Bhagwat

Aditya Narayan Banerjee playing with Pt. Amrendra Dhaneswar - Nandu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése